onsdag, mars 28

En dag i vårens tegn




Blåveisen

Blåveisen ute i bakkene står.
Neier og sier: "Nå er det vår"
Småbarna plukker så mange de ser,
springer så hjem - mens de roper og ler.

Mor, sier barna - nå er det vår.
Blåveisen ute i bakkene står,
barbeint og lubben og liten og blå
vi kan vel også gå barbeinte nå?

Blåveisen får ikke snue som vi
går dere barbeint, så får dere svi!
Ingen får ta av seg strømper og sko,
før gjøken i grantoppen galer ko-ko!

av: Anna Marie Roos.



De nydelige blåveisbildene har jeg knipset i mine foreldres hage i ettermiddag. Faktisk med mobilkameraet. Syns det ble flotte bilder med det lille kameraet. :)

Men, som diktforfatteren så treffende sier det, så er det for tidlig å ta av seg strømper og sko. Vi må nok vente på gjøken som galer ko-ko. :) Det er mange vårforkjølelser ute og går, så jeg vet ikke om alle helt har fulgt det rådet. ;)





Da jeg henta posten i ettermiddag lå det en hentelappe der til meg fra svigermor. Jeg ble veldig glad, og spent. For jeg visste at hun holdt på å veve ei matte til meg. Det var denne flotte matta som kom til meg fra henne. Så vårlig, lys og lett den er! Nydelig, ikke sant? Den passer jo så supert her i stua også. :)

Hjertelig takk, Anne-Marie!


Jeg har selv fått ta ut fargene, slik at det skulle passe hos oss. Syns fargene er skjønne sammen.
Som en vårlig symfoni. :) Ja, man kan bli poetisk av mindre.




Måtte ta et nærmere bilde også. Til høsten, når dagene igjen blir mørke, kan hun veve mer til meg har hun sagt. Så fint! :)






Søsteren min driver og rydder fra loft og til kjeller hjemme hos foreldrene våre. I dag kom hun over en skatt! En eske full av de gamle glansbildene mine. Å, så glad jeg ble!! Nå står hele esken på bordet foran meg, mange gamle, sjeldne glansbilder, og nydelige glansbildealbumer som jeg hadde da jeg var lita. Jeg kan love dere at det kommer flere bilder fra den samlinga. Dette her er bare en liten smakebit. :)

Jeg kan også røpe at Greengate samlinga mi har vokst i dag.. Jeg har vært og shoppa mer... Men, de tingene får dere se i morgen. :)
God natt!


English summary: I have seen these lovely common hepatica in my parents garden this afternoon. I have taken the photos with my mobil camera. Pretty good with the small camera? :) The lovely carpet at the other photos is a wonderful gift I recived in the mail today, from my Mother in law. I really love it, and it looks so great in the living room. At last you can see one of my glossy pictures from my childhood. My sister find a whole box of my old glossy pictures, including two lovely vintage albums. I will show you more another time. :) Good night!


21 kommentarer:

Bestefars Verksted. sa...

Så fin matte du har fått !! Tror du må ha verdens mest kreative familie,en pappa som snekkrer,en svigermor som vever,og så du selv da,prototypen på en hjemmekjær husmor ,-og allt det innebærer ,det går jo så tydelig frem av bloggen din :) Nydelige blåveis du har fotografert,tror ikke det finnes her,desverre.Gleder meg allerede til å se hva shoppingen din resulterte i.....kos deg da !!

@afjo72 sa...

Så koselig med litt blåveis. Og du; så superheldig du er... den fillerya fra svigermor var bare lekker!!...

Anonym sa...

Nydelig matte din svigermor har laget til deg, fantastisk fine farger!!

Så deilig med slike vårtegn ute, selv om jeg skraper is på bilruten om morgenen, er det 15-17 grader om dagen, og da skal jeg si det skjer ting i hagen!

Mia sa...

Blåveis allerede!? Og jeg som trudde du bodde langt opp i nord... (blåveisen blomstrer nok her hos meg også, jeg har bare til gode å finne den...)

Nydelig matte du har fått av din svigermor. Heldige du som har en slike en som vever selv, så du kan velge fargene (som forøvrig var veldig harmoniske og fine).

Håper du koser de i solskinn idag - regner med at dere har fint vær i Harstad også.

Anonym sa...

Så heldig du er som har blåveis!!! Fillryen fra svigermor var kjempefin! Alltid like koselig å besøke bloggen din! :0)

Anonym sa...

Jag förstår att din lycka är stor...vilka fynd och presenter du fått! Härlig trasmatta och återfunna bokmärken...för det är väl det du menar när du säger glansbilder.
Tack för ett vackert inlägg!
Kram

Hulda sa...

mona: hehe.. jeg er nok ikke noen typisk husmor, elsker bare å drive med interiør. ;) koselig at du likte matta, den er flott! :)

redrobin: takk! ja, er veldig glad for matte. :)

karna: takk skal du ha, ja, matta er flott. Må bare gå og se på den. :) Vi har hatt en veldig mild mars, har ikke vært frost i det hele tatt, ikke om morgenen en gang. :)

mia: ja, blåveis, krokus og hestehov blomstrer her nå. :) vi har en mild og fin vår. Matta er nydelig, ja. :)

huset i hagen: takk! Så artig at du alltid koser deg her hos meg. :)

Hulda sa...

clara: ja, jeg ble veldig glad for å finne glansene, eller bokmerken som du kaller de. Det er så mange fine blant dem. :) matten er jo nydelig også. :)

Anonym sa...

Så herlige bilder Hulda!
Godt å se slike vårlige blomster:)

Teppet fra svigermoren din ble jo nydelig! Så artig å få noe så unikt. Fargene du hadde satt sammen var jo også meget flotte.

Så genialt at du fant de gamle glansene dine da!!
Jeg har også leta etter mine, men vi har nok flyttet altfor mye...
Masse som har forsvunnet i årens løp.

Ha en vårlig og solrik dag

Anonym sa...

Så flott matte du har fått, snill svigermor har du...
Fargene var nydelige, passer årstiden utmerket...
Så morro å finne så mange flotte glansbilder...
Og blåveis - det er faktisk funnet blåveis i traktene her også, men jeg har også en misstanke om at ikke alle har fult rådet om sokker og sko ja, mange som hoster og nyser for tiden...

Ha en flott dag...

[morgrethe] sa...

Fillerya du har fått passer jo utmerket til puffen du har sydd nytt trekk på. Er ofte innom bloggen din, du virker som ei jente som står på og har masse energi.(Kan misunne deg den.)Ha en fin dag der oppe i nord.

Sarah sa...

Ja man kan tage ganske fine billeder med mobilen, hvis bare der er lys nok.
Tæppet fra svigermor er helt fantastisk flot. Der var du heldig.
Glæder mig til at se nogle af alle de fine glansbilleder.
Hav en god dag.

Hulda sa...

anniche: ja, matta er helt skjønn. :) syns også det er herlig med alle vårblomstene som er i anmarsj. :)

mita: takk skal du ha. :) ja, sokker og sko må være på enda. :) mange forkjølte neser rundt omkring her også.

mor grethe: koselig at du skrev kommentar denne gangen, så vet jeg at du ofte er innom - det var koselig å høre! :) Ja, syns også at matta tok seg godt ut sammen med puffen.

sarah: ja, sant at lyset må være bra hvis man skal få fine bilder med mobilkameraet. Jeg var overrasket over hvor klare og fine de ble. Skal vise flere glans etterhvert, ja. :)

an angel at my table sa...

Härligt med blåsippor. Väldigt snygg fotölj jag ser i bakgrunden något liknande ska jag leta efter till mitt 50-tals tv-rum.

Lisa sa...

So nice to see flowers on your blog. It just seems right. :) Everything looks lovely as you're getting ready for Spring.

Anonym sa...

Oh! isn't it wonderful to see signs of Spring, at last.
what a lovely rug you received from your Mother-in Law, the colours look great with your decor.
Oh my! the glossy picture takes you back in time, I look forward to seing more of your vintage finds.
Jane

MODERN COUNTRY sa...

Å her var det mye fint å lese, høre og føle i dag !! Tjoppsanhei!
Blåveis har jeg ikke sett, men hvitveisen har allerde dukket frem, hestehoven likeså. Og fuglene synger høyere enn vanlig om dagen, herlig !!
Den matta var jo bare helt deg Hulda :) Passet perfekt inn i stua di, det gjorde den. Og så glansbildne dine ja, du jeg har også bevart gamle glasbilder som jeg samlet på, det er jeg glad for ! Herlig med slike minner :) Ha en fin kveld min venn :)

Ellie sa...

Så koselig den matta var! Jeg er veldig glad i filleryer, synes de er så gammeldagse og hjemmehyggelige. Flott med blåveis, har ikke sett det ennå i år. De gamle glansa mine har jeg også bevart. Morsomme ting å ha!

Hulda sa...

an angel at my table: takk! ja, syns også den stolen er veldig fin. :)

lisa: thank you! I love to find some flowers outside again. :)

jane: Thank you! I am very pleased with the rug, it sure does looks great in the living room. And the glossy pic are amazing. :)

aina: ja, det var skikkelig koselig at søsteren min fant alle de gamle glansene mine. Skal scanne flere etterhvert. :)

ellie: koselig at du også har tatt vare på dine gamle glansbilder. Vi fant også noen som moren vår har hatt. :) Jeg syns også at filleryer er så koselige, og gammeldagse. :)

Anonym sa...

Så skjønn blåveis. Nydelig fillerye din svigermor har vevd til deg, heldige deg. Flotte og koselige bilder fra kjøkkenet ditt, koselig var det. Ønsker deg en flott påske Hulda, kos deg masse. Klem fra meg.

Anne Louise sa...

Nydelig med blåveis. Jeg får sånn lengsel tilbake til barndommen, da pleide jeg å plukke de første som vokste på hjemplassen min.Her hvor jeg bor no, vokser de ikke. Ha en god helg.