fredag, januar 12

Håndarbeid og boktips


I går kveld sydde jeg et trekk til en lampeskjerm. Syns den ble søt. :) Jeg fant ideen i boka jeg nylig kjøpte. Men, har gjort mønsteret til mitt eget, forandret litt på enkelte ting. Resultatet ble iallefall slik. :)

Lampa står i stuevinduet.

Her er et nærbilde av lampeskjermen. Jeg har pyntet opp med en hvit kroklisse. Jeg liker kroklisser godt, og syns den pynta fint opp på dette stoffet. For å få rynkene fine har jeg sydd et gardin rynkebånd øverst. Jeg har brukt et smalt bånd på ca 2 cm. Det gir perfekt rynking på en såpass liten lampeskjerm. Det var morsomt å sy denne! :)

Jeg har malt enda et av hjertene i finer. Dette er i lys lilla Tilda maling. Jeg har skrevet på teksten; 'Home is where the heart is'

Hjertet henger på en knagg oppe i gangen, sammen med den lilla vesken min. :) Det ble da ganske så fint, syns jeg. Enkel og grei pynt. Syns også at det er morsomt med tekst på ting.

Til slutt i dag vil jeg komme med et boktips. Jeg vet jo at mange av dere er hageentusiaster som bare ser fram til at våren skal komme og hagearbeidet kan startes opp igjen. I ventetida kan det jo være koselig med hagebøker, og her er en ny som heter "Smågodt for staudegale". Det er onkelen min, Magnar Aspaker, som har skrevet den, det er også hans bilder du kan se i boka. Gå gjerne inn på siden hans, her, hvis dere vil vite mer om boka, og se på bilder fra den.

God helg til dere alle sammen! :o)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for koselig bok tips. Virker som om mange tipser om bøker idag ( til og med jeg) det er jo alltid så koselig. Ekstra artig at dette er onkelen din da. Skal titte på siden. Ha en flott helg : )

Anonym sa...

Nydelig stoff i den lampen din. Og så lurt å bruke gardinbånd øverst, så er det jo lettere å få rynkene jevne. Takk for boktipset. Var innom på siden til onkelen din. Ble helt imponert jeg. For noen hagebilder!

Ingrid sa...

Så fin lampeskjerm du har laget da.. det var jo en lur ide til fornying. Koselig de hjertene du maler også! :) God helg, Hulda!

Anonym sa...

Kjempefin lampeskjerm,søtt hjerte. Takk for boktipset, skal kikke nærmere på den. Ha en fin og koselig helg.

Anonym sa...

Søt lampeskjerm i et nydelig stoff! Takk for boktips. Jeg kom ikke inn på nettsida til Magnar Aspaker akkurat nå, men jeg har vært inne på "Magnars stauder" før jeg! Morsomt at han er onkelen din! Ha en god natt!

Hulda sa...

julie: koselig at du likte boktipset!

timotei: ja, syns også ideen med gardinbåndet var lurt. ja, han har tatt mange fine bilder.

ingrid: takk! ja, jeg ble fornøyd med den. :)

kreoline: ja, kikk på boka, den kommer jo ut midt i februar. Koselig at du likte hjertet og lampeskjermen. :)

ellie: takk skal du ha. :) artig at du har vært innom sida til onkel før også. :)

Anonym sa...

Så flott lampen ble.
Et nydelig stoff.
Takk for bok tipset. Nå skal jeg innom din onkel sine sider og drømme litt om våren.
Ha en fin lørdag.
Klem fra Elin:o)

Naturegirl sa...

Yes I agree home is where your heart is and in my home of course my cats are part of my heart and home!=^.^= NG

Anonym sa...

What a great find your new book is, it's going to be so informative in knowing what to plant in your region for success... I wonder if those same plants will work in Scotland, I'll have to read more?
Lovely lampshade and the heart wall hanging is so cute.
Jane

Anonym sa...

Önskar dig en riktigt trevlig helg!

Hulda sa...

elin: takk for det. :) ja, kikk på boken du. :)

naturegirl: I agree. And in my home the dogs is something of my heart. :)

jane: hi! I am sorry I haven't translatet the text this time. The book is a book my uncle has written. I have done some advertising for him at my blog. If you take a look at his website, you can see more from his book. He love garden and garden work.

fröken kattfot: takker! Det samme ønsker jeg deg.

Anonym sa...

Lampeskjermen din ble koselig!
Den boken så flott ut, hyggelig med gode ideer og bilder man kan lengte etter!!
Atrig at det var onkelen din som gav den ut også, var innom siden hans også!

God helg Hulda