fredag, september 1

Høstkrans - Autumn wreath


I dag har jeg laget en høstkrans. Den består av rognebær og blad, hyllebær- og blad og reinfann. Jeg har laget en liten bildeserie for å vise hvordan jeg har gått fram for å lage den. Jeg er blitt inspirert av flere bloggere som har laget kranser i det siste, bl.a av bloggen Blomsterverkstad
og Linas Tradgård, veldig fine blogger som er vel verdt et besøk!

I have made a autumn wreath today. It contains; rowanberries- and leavs, elderberries- and leavs and common tansy. Here are some photoes to show you how I made it. I have been inspired from the blogs Blomsterverkstad and Linas Tradgård, very nice blogs both of them! Pay them a visit! (You can click at the Norwgian text for links.)

Her har jeg surret bladene fast med en tynn blomsterstreng. Det er viktig å få den tett og fin.

I have tied the leavs with nealed wire. It is important to tie it very tight and compact.

Her har jeg satt på rognebær og hyllebær også. Nå gjenstår bare reinfann. Jeg elsker å lage blomsterdekorasjoner, så dette var midt i blinken for meg! Spennende arbeid!

Here you can see the rowanberries and elderberries. I love to make flower decorations, so this was a great job for me! Very exciting too!

Endelig henger kransen på ytterdøra! Jeg har hengt den opp med et sisalbånd, syns det passet godt med et litt rustikt bånd til denne kransen. Jeg ble veldig fornøyd med den, og det er koselig å ha noe som skinner mot oss når vi kommer hjem! :o)

Finally I could hang the wreath at the front door! The tie I have used for hanging is sisal hemp, I think it gave the whole thing a rustic feeling. I am very pleased with it, and it will make us happy to see it when we come home! :o)

Til slutt et nærbilde fra deler av kransen.
Jeg ønsker dere alle ei fin helg, den første i september! Gå en tur i skogen og nyt høsten!

A close-up.
I wish you all a lovely weekend, the first one in September! Take a hike in the woods and enjoy the autumn!

29 kommentarer:

Minne sa...

Kul att du tittade in på min blogg. Jag ska länka till dig också så fort jag lärt mig hur man gör. Min dotter har lovat hjälpa mig Trevlig helg du också:)

Jättefina kransar förresten. Vad duktig du är!

Tia sa...

Bevares så nydelig! Du er bare så flink :)

ps. takk for tipset om å kopiere linkene! Jeg strevde fælt for å få lagt dem inn, hehe...så det ville være trist om de forsvant med ny bakgrunn!

Hulda sa...

minne: Veldig koselig med nye "gjester" på bloggen. Vil følge med på din også. :)

tia: tusen takk! Det var artig å lage den også. :) nå pynter den så fint opp på ytterdøra. Ja, kjedelig hvis man skulle miste linkene når man velger annen bakgrunn!

Nina sa...

Så fin kransen ble. Mange fine høstfarger. Koselig å en krans hengende på ytterdøra.

JULIEK sa...

Kransen ble jo aldeles nydelig. Så morsomt å se deg lage den. Rogn og hyllebær gjør seg virkelig som pynt.

Hulda sa...

nina: takk! Ja, ble fint med den på døra.

julie: takk! ja, syns også de bærene passa sammen.

homespun living sa...

Hulda, that is an absolutely gorgeous wreath! ~ I wish I had you here to help me make one.
Love it!
~Debbie

Tone sa...

Kransen ble nydelig, Hulda. Jeg fikk litt julefornemmelser også, jeg...:-)

Haust sa...

Kjempeflott haustkrans, Hulda! Eg klør i fingrane etter å lage fleire kransar...! :D

Anonym sa...

takk for inspirajon!
Nå må jeg lage meg en krans og la den ge glede til andre.

Hulda sa...

deb: thanks! You have to try to make one too!

leah: til jul har jeg tenkt å lage en krans av gran og pynte med kongler, sopp og diverse. :)

posidriv: takk! Jeg har også veldig lyst å lage flere, blir nok iallefall en høstdekorasjon.

inkan: lykke til med kranselaginga! Det er artig!

Anonym sa...

Den var jo bare nydelig!Så flink du er!

Anonym sa...

Så fint!! Ja, du inspirerer. Nå vil jeg også prøve...

litenIda sa...

Nydelig krans, kjempefine farger! God helg - kos deg på hytta! :)

Line sa...

Så flott med en step by step forklaring..Takk! :o) I morgen SKAL jeg løsrive meg fra all smykkelaginga og komme meg ut og å laget meg en krans!! Ha en fortsatt fin helg!

Anonym sa...

Du verden for ein flott krans!! Og for ein fin blogg du har. Legg den i Bloglines-lista mi med ein gong eg :o)

Lisa sa...

It's beautiful! Just perfect.

Anonym sa...

Så utrolig flott den ble!! Og høsten sine farger er jo bare så nydelige!!

Anonym sa...

Så koselig å komme hjem til Hulda, den var kjempe fin!

hummmlan sa...

Höstkransen blev verkligen vacker!

Anonym sa...

Hei Hulda.
Så deilig en høstkrans da!Herlige farger, du er kjempe flink!

Hulda sa...

Hei alle sammen! Endelig er jeg tilbake fra hytta. Jeg har helt blogge absinenser, hehe. det klør i fingrene etter å komme meg på dataen igjen!! hehehe... Skal kikke inn til dere alle i kveld. Tusen hjertelig takk for alle hygelige kommentarer fra dere! Spesielt velkommen til Bodil som jeg ser er ny hos meg! Koselig at du stakk innom!

Finally I am home again, I have really abstinence from bloging! lol! I have missed you a lot, and I am VERY grateful for all your kind comments at this post. Thank you all so much!

Anonym sa...

Endelig hjemme jeg også. Skal oppdatere i morgen. Det ble en nydelig krans, koselig velkomst til hjemmet ditt. Fikk også inspirasjon, men blomster er ikke min sterke side, kanskje prøver jeg. Kransen din ble i hvert fall fin, litt utenom det vanlige, men så er det jo det som er litt spennende.

Hulda sa...

kreoline: så koselig at du er hjemme igjen! Håper at du har hatt ei fin uke! Takk for at du likte kransen min! Alltid kos med ros!

A sa...

Vad fint krans! En sån skulle jag också vilja göra, tar det lång tid?

Anonym sa...

Så flotte kranser du har laget. Den med to sorter bær er min favoritt. Er veldig inspirert av høsten for tiden jeg også. Gjorde ferdig et skjerf i høstfarger i går, og i dag tenkte jeg å lage et gresskar inspirert smykke :)

Sigruns German Garden sa...

Hi Hulda, your decoration is so beautiful! I will do the same, you have inspired me!

Sigrun

Hulda sa...

anna: det tok et par timer å lage kransen, måtte surre på masse blader. Den holder seg ikke så lenge, siden bladene tørker. Men, den er jo fin så lenge det varer.

månefeen: tusen takk! Hørtes veldig fint ut med skjerfet ditt, og det smykke du skal lage. Skal ta meg en titt og kikke på bloggen din nå!

sigrun: thank you so much! Yes, go out and make a wreath too, they are nice!

Minna Mercke Schmidt sa...

Fantastiska skapelser Hulda! Och vilka färger! Tack för komplimanget, det glädjer mig att jag har kunnat inspirera någon, det var ju min tanke från början!!! Du gör massa andra fina saker också som i sin tur inspirerar mig! Vackra blommor & kransar till alla : )))