søndag, mai 13

Lag en vakker vårbukett



En fin vårdag i nord. Vi har vært på hytta for første gang i vår. Herlig å komme dit opp igjen, høre på bekken som renner forbi og se at nesten all snøen er borte i skogen. Deilig!!

I ettermiddag fikk jeg lyst til å sette sammen en bukett av alle de fine vårblomstene som vokser i hagen. Slik går jeg fram:




Jeg plukker alltid rikelig med blomster, slik at jeg er sikker på å ha nok når jeg skal lage buketten. Når jeg kommer inn sorterer jeg de ulike blomstertypene og bladene. Da blir det mye enklere å sette buketten sammen.

Her er hvit scilla, blå scilla, blad av scilla, primula og blad av primula.




Jeg starter så med å sette sammen buketten. Jeg tar en hvit scilla, en blå, en primula osv.. til det blir en rund bukett av det. Ved å ta annen hver blomst blir det fin spredning av farge i buketten.

Deretter setter jeg primula og scilla blad rundt buketten.
Bladene er perfekte som avslutning.





Slik ble den! En vårlig, lys bukett som jeg kan ha glede av på kjøkkenet i sikkert over en uke framover. Disse blomstene er holdbare. Det er lurt å skifte vann annen hver dag, da holder buketten lenge.





Til slutt må jeg vise hvor fint det blomstrer i hagen nå. Nydelig med påskeliljer!




Primulaen dukker opp i klunger over hele hagen. Den er så fin!




Se bare som den spretter opp mellom steiner og i gamle kasser. :)

Ha ei fin uke, snart er det 17.mai! :)



27 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej...så fin buketten blev..så roligt att du beskrev hur du gör när du sätter ihop en bukett...fina bilder..ha det så gott...PIA

Karin sa...

Vilken underbart söt bukett! Så fint det blommar i din hage också. Primulor är alltid fina. Här börjar vårblommorna ta slut och det är nästan dags att säga att sommarsäsongen ska till att börja.

Ellie sa...

Det var en nydelig bukett du hadde laget! Og så fint som det blomstrer hos deg nå! Det er herlig med løkblomster!

Mia sa...

Den blomsterbuketten din er bare så søt, Hulda! Det er så deilig å ta inn blomster nå på våren, etter en laaaang og blomsterløs vinter. Så fint det blomstrer i hagen din også. Påskeliljene er ferdig her hos meg, men primulaene står i full flor. Deilig!

Fin kur du har også kjøpt til pleddene dine. Jeg er så svak for kurver selv, og den du har kjøpt var bare så fin.

K sa...

Blåt og gult sammen blir ofte veldig svensk, men dette funker virkelig!
Buketter var rett og slett sart og nydelig!

elin1976 sa...

Her var det kommet masse flotte bilder i løpet av helgen. Du hadde fått kjøpt sååååå mye flott. Buketten er et syn. Her er det ikke så mange blomster i hagen som jeg kan lage buketter av enda men det kommer, det kommer. Ønsker deg en flott mandag. Klem fra Elin:O)

Anonym sa...

Skjønn bukett, og nydelig med markblomster....alle påskeliljer er avblomstret her hos meg, nå er det tulipaner som setter farge på min hage, og løvetann i plenen og da...hi,hi...Ha en fin mandag!

Metteflette sa...

Herlig vårbukett Hulda! Er ikke så heldig å ha så mange vårblomster i hagen men i skogen nedenfor er det snart på tide å kikke etter liljekonvall! Gleder meg! Ha en flott dag Hulda

karu sa...

så vakre blomster. løk blomster er så fine og de står så lenge. men det beste er at det blir en deilig luft inne.

FO - 2 sa...

En vakker bukett! (:

Nyt blomstringen i hagen og buketten på kjøkkenbordet.

Ha en kreativ uke. (:

Hulda sa...

pia: takk, ja, kanskje noen andre får lyst til å lage en bukett nå. :)

karin a: tusen takk. :) Ja, primula er så vårlig og fin, den er overalt i hagen, har spredd seg.

ellie: takk skal du ha. :)

mia: ja, det er så fint å kunne ta inn noen buketter. Jeg lager buketter så snart det kommer blomster. Er så fint å ha inne. Ja, den kurven er jeg veldig fornøyd med selv! :)

anine: hei, tror ikke jeg har sett deg her inne før, koselig! Artig at du likte buketten. :)
enig i at gult og blått ofte kan virke svensk.

elin: takk skal du ha. :) ja, ble en fin tur i helga. Og alltid finner jeg jo noe jeg bare MÅ ha. hehe..

karna: takk skal du ha :) Her er det også kommet endel løvetann nå. :)

metteflette: hørtes så fint ut med vill liljekonvall! Det har vi ikke her jeg bor.

karu: ja, er flott å kunne plukke inn til buketter nå.

Hulda sa...

ida: takk! skulle hatt deg med i "rekken" men, du snek deg mellom. :) Ja, er så fint å ha buketter inne. Tenkte å lage en slikt til mormoren min, hun blir 95 år 18.mai. Og faren min som blir 70 år 24. mai.. Vi har mange bursdager i mai. :)

MODERN COUNTRY sa...

Å så NYDELIG!!!Ja hvorfor kjøpe når moder natur egentlig gir det flotte buketter helt gratis..

Å, jeg er litt trøtt i dag jeg, og glad jeg har fri..zzz Holder bare på å sovne igjen jeg, men har lovt meg selv å blogge fra L. og oppover til A. på lista mi, eh..
Jeg må jo gi alle litt oppmerksomhet når jeg får så mange flotte kommentarer :)
Du skal gjøre i dag da? Sy litt? Vel, du får ha en fin dag Hulda!

Anonym sa...

Så er det snart klart for en ny runde i Interior Give alongen. Se mer info på IGA sin egen side :-)

Merete sa...

Så utruleg søt bukett du har sett saman!! Den pyntar nok fint opp på bordet :o)

Anonym sa...

Det var en fin vårbukett du gjort i ordning, men en söt vas.
Måste vara härligat att kunna få plocka sina egna blommor....
Ser också att du köp massa fina saker till dig själv,
gillade lyktan mycket!
/S

Eva Agnes sa...

HUlda, det var en vacker bukett och tack för tipset hur man går till väga. Jag vet aldrig hur jag ska göra. Nu vet jag.
Spännande att du också har ödehus i närheten. Jag hade inte kunnat hålla mig från att gå dit och kika.
Kramar Eva Agnes

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken vacker bukett, du har Floristtalang Hulda!!
Blev muycket vackert, av bara sånt du hittat ute dessutom! Vilken fin vas, och den madonnan runt var fin, var det så när du köpte den eller har du satt dit den?
Vackert det blommar hos dig... Mari.

Sigurd Olav Silset sa...

Dette kan du! Du er virkelig heldig som har så mye fint i hagen du kan velge mellom. En blomsterbukett gir så mye glede til rommet, bruker alltid å kjøpe ev. lage meg en til helga. Det er liksom prikken over i-en!

Anonym sa...

Nydelig bukett du har laget. Pynter nok opp på kjøkkenet.
Og flotte blomster i hagen din. Det er herlig at det spirer og gror her nord også nå.
Klem til deg

FO - 2 sa...

Det må være den perfekte gave! (:
Det er det fineste jeg kan få. Blomster. (:
Ligger omtanke bak en selvlaget bukett. Dyrket frem med kjærlighet.
Jobbet for et engros firma engang. Lagde tusenvis av buketter...
Kjekkere å lage èn og annen unik. (:
God feiring av bursdager. (:

Tussilago sa...

Nydelig vårbukett!!!
I hagen vår blomstrer hvitveisen for fullt nå..det er en staude jeg har fått av en eldre hageglad mann i nabolaget. Han har hele hagen full av løkblomster og stauder som avløser hverandre med blomstringen, nøye avpasset..og han gleder hele byen med alt arbeidet han legger i hagen. Den er en fryd for øyet...og faktisk har det vært reportasjer derfra i et hageprogram på tv;)
Anyway..jeg har hvitveis nå...og snart springer pinseliljene ut. Jeg er spesiellt glad i pinseliljer..særlig de som dufter;))
Hva skal jeg gjøre med alt dette når jeg flytter...??

Hulda sa...

aina: kos at du likte buketten min. :) jeg har vært på jobb i dag, etterpå ble det sying. Ble bl.a ferdig med puta til deg. :) Skal finne ut hva portoen blir.

give along: skal se etter på sida.

sublime: takk! Ja, er fint med noe nytt av og til. :)

eva agnes: fint du fikk hjelp til å lage buketter. :) vasen er fra house doctor.

mari: så fint du likte den. :) vasen er fra house doctor, det madonna emblemet har jeg satt på selv. Syns det var så fint. :)

torill: takk for det! :) ja, er fint å kunne plukke inn blomster fra hage og eng. :)

anka: takk! ja, godt med blomstring, er blitt så grønt og fint ute nå. :)

ida: ja, jeg tror det blir en fin gave, er jo vanskelig å finne på noe til så gamle folk, som bestemoren min. Men, blomster har hun alltid likt å holde på med. Har kjøpt maken vase til henne også.

tussilago: takk! er vel ikke så mye du kan gjøre med blomstene i hagen når dere flytter. Muligens kan du prøve å ta med ei rot og grave ned dit dere flytter. Er jo verdt et forsøk.

Anonym sa...

Skjønner jeg har misforstått hele poenget med blogging....

Hulda sa...

anonym: hva mener du?

Anonym sa...

Nei, jeg mener at jeg trodde blogging var til dagbok til egen bruk der spesiellt interesserte kunne lese.

Kom over din blogg ved en tilfeldighet, og må si at den forundrer meg en smule. Men alle har hver sin smak :)

Siv Anita

Anonym sa...

En hver har vel lov til å lage sin etter egen smak. Og det har ikke andre noe med. Eller er kanskje Siv Anita i bloggpolitiet.