søndag, desember 14









Jul i lysthuset



I år har lysthuset fått juletre. Det lille grantreet sprer julestemning her inne.










Vi har festet små ledlys på juletreet. Det skinner så fint i lysene. De rødstripete gardinkappene er kommet på plass i vinduene.










På bordet er et stearinlys tent i en kammerstake.











To røde kofferter har fått plass på sidebordet. På hylla vi laget i sommer er det kommet julepynt. Ved døra henger et hjerte med en grønn kvast til pynt og et par fluesopp.








På øverste hylle har en grønn krans og maileg-nissene fått plass. På hylla under ligger det mange "julegaver" til pynt. Papirborder ble fin julepynt på hyllene.












Jeg håper vi får tid til å sitte her inne i lysthuset flere ganger nå i desember.











Her er det koselig julestemning.











En rød hjertestake lyser opp i et av vinduene.











Lysbærer-nissene står i vinduet ved siden av juletreet. De er gammeldagse og fine, selv om de kommer fra Biltema. :)










Et enkelt hjertegirlander pynter opp mellom vinduene her. Det har jeg klippet ut i mønstret kartong.










På bordet står et spann med grangreiner.









God jul fra lysthuset. :) Nå er det bare 14 dager igjen til julaften. :)


Jeg avslutter med et dikt jeg skrev nå i desember, inspirasjonen fant jeg på jobb. 



Jul på skolen

Æ går førbi nån klasserom
og bakom kvær ei dør
spælles julesanga sånn 
som dæm va før.
Om Jesus og Maria,
om engla sendt fra Gud,
om gjetera på marka
som hørte englebud.
En skole midt i adventa
her skal nok mye skje.
Nån bake pepperkake,
nån kommer førr å se.
Det lukte godt i gangan
av pepperkakebakst,
vi skulle laga fleire,
men det har ingen hast.
Kalenderhjertan si oss
kor lenge det må gå
før julekvelden kommer
og stille banke på.
Dagan går mot jula,
de forte sæ førbi.
Snart e det juleferie
og vi får bedre tid.






20 kommentarer:

Unknown sa...

Herlig julestemning hos deg både i lysthuset og i det forrige innlegget ditt. Det er noe spesielt med det varme røde og alle lysene nå på denne årstida. Ønsker deg ei fortsatt god førjulstid.
Klem fra Marit

Anonym sa...

Det kan man verkligen kalla julstämmning, måste vara underbart att sitta där och bara njuta.
Kram Birgitta

Hos Jorunn sa...

Nydelig julestemning i lysthuset ditt, Hulda!

Ønsker deg en fin 3 søndag i advent.
Klem

Unknown sa...

Veldig koselig:)

Trines Hus og Hage sa...

Å, Hulda for et utrolig fint dikt!!! Jeg jobber også i skolen, og jeg kjenner igjen stemningen på skolen i desember så godt.

Lysthuset deres er pyntet så vakkert. Det var kjempefine bilder av jul i lysthuset og blåtime utenfor. Likte lysestakene fra Biltema veldig godt også - kjøpt i år?

Dette er andre gang jeg er innom bloggen din i dag, og storkoser meg med innleggene fra deg. To flotte innlegg! Takk, takk. ;.)

Klem Trine

Rosehagen sa...

Du har et herlig julepyntet lysthus;) Så gjennomført og lekkert.
Koselig dikt om julestemning i skolen. Selv er jeg lærer i videregående og her går det mest i prøver nå foran terminoppgjøret. Pleier å brette tredimensjonale stjerner med elevene mine i desember og da må vi ha litt gløgg og pepperkaker. Litt jul.

Ønsker deg fin kveld og en fin uke;)

Klem fra Ann-Mari

Fjordheim sa...

For et nydelig julepyntet lysthus.
Er jo så koselig. Skikkelig gammeldags jul.
NEsten så en skulle feiret jul der, men det
blir nok litt for kaldt
Ønsker deg ei velsignet god førjulsuke :)

Janne i Fagerlia sa...

Jeg liker sååå godt den enkle måten du pynter på :)

loftkroken sa...

Lydeligste lysthus i nostalgisk Hulda stil (。♥‿♥。)
Nydelig julepynt kan man finne på mange forskjellige butikker og Biltema har masse forskjellig :)
Likte lysestakene (。♥‿♥。)

Linda sa...

Beautiful!!! :)

angie sa...

sooo süß ist ihre dekoration!!! liebe grüße von angie

h.espe sa...

Så flott julestemining i lysthuset, Hulda!!

Nå er det like før juleferien min begynner - bare jobb i dag og i morgen, og så vender jeg nesen mot julefeiring i Nordfjord. Gleder meg til å komme hjem, og ikke minst pynte til jul i mammas lysthus :) :)

Ønsker deg og dine en riktig GOD JUL og et GODT NYTTÅR!!

Juleklem fra Hildegunn

Merete - Lys lilla sa...

Hildrende du, så fint i lysthuset! Og for et søtt lite juletre. Takk også for koselig dikt. Ønsker deg en riktig fin førjulsuke :-)

am design sa...

Så koselig og gammeldags julestemning i lysthuset!!!
Koser meg masse med de fine julebildene du legger ut til oss!!!

Ha en fin mandag!

Klem fra Anne-Marit

Timotei sa...

Jeg får ordentlig Carl Larsson-følelse av disse bildene, Hulda! Så stemningsfullt, koselig og vakkert.
Og skrive dikt kan du også, takk for at du deler det med oss :)

Barbros lille atelier sa...

Så koselig!! Skikkelig julestemning overalt hos deg:-)

Frida sa...

Så mysigt, söta små maileg tomtar :)
Kram Frida

Turid sa...

Vakkert og julepyntet i lysthuset ditt Hulda. Og takk for nydelig julediktet, det minnet meg om min egen skoletid for mange år siden. Med julesang og store forventninger i førjulstida.

Ann sa...

Så nydelig du har julepyntet i lysthuset, skikkelig stemningsfullt! Imponert over diktet ditt også, stemningen er til å ta og føle på!

Ønsker deg og dine en riktig fin jul og et godt nytt år når den tid kommer! :0)

Juleklem fra Ann,
Glassveranda.

christina sa...

Mitt navn er Valerie N. Dette er en dag full av glede i livet mitt på grunn av hjelpen som mor daggry tilbød meg å hjelpe meg med å gjenopprette min eksmann med sin magi og kjærlighet. Jeg var gift i 6 år, og det var så forferdelig fordi mannen min virkelig var utro mot meg og lette etter skilsmisse, men da jeg kom over Mother Dawn, send en e -post på internett om hvordan hun hjalp så mange mennesker med å motta eks og hjelper å etablere forholdet. og gjør folk lykkelige i forholdet. Jeg forklarte situasjonen min for henne, og så lette jeg etter hjelp, men til min største overraskelse fortalte han meg at hun ville hjelpe meg med saken min, og her er det nå fordi mannen min har forandret seg for alltid. Han vil alltid være ved min side og kan ikke gjøre noe uten min tilstedeværelse. Jeg er veldig glad for ekteskapet mitt, en flott feiring. Jeg vil fortsette å vitne på internett at Mother Dawn virkelig er en sann heks. VENNLIGST VENNLIGST HJELP MOR DAWN NU LIVE E -POST: dawnacuna314@gmail.com eller WhatsApp +17168691327 hun er det eneste svaret på problemet ditt og får deg til å føle deg lykkelig i forholdet ditt.
1 ELSKER STAV
2 VINN TILBAKE EX
3 KVINNEFRUKT
4 STAVEKOMMONSJON
5 BESKYTTELSE
STAV 6 STAV FORRETNING
7 STAV GOD JOBB
8 LOTTERI STAV og STAV SAK