søndag, februar 20








En ny dag

- Fortsettelse på innlegget om Den blå stolen, 10.februar -



En ny dag. Det duggfriske gresset kjennes kjølig mot de nakne føttene hennes. Hun enser det knapt. Føres bare videre som gjennom en dis som er i ferd med å letne. Hun holder et brev i den ene hånden.








Den skråstilte skriften, de snirklete bokstavene. Pennespissen som sakte gled over arket. Små blekkflekker i slutten av setningene. Ord som gir håp. Han kommer hjem!






Han står på dekket, trekker pusten, kjenner lukten av salt hav. Føler vinden i nakken. Hese måkeskrik flerrer luften. Sommerdager gikk, vinteren ble kald, våren kom.. Enda var han ombord. Men, nå er den nye sommeren her. Timene og dagene fører båten fremover. Han skal hjem.






I hver tanke, i hvert skritt, i hvert åndedrag er lengselen der. For dem begge.









Forventningen prikker i magen. På stolen i det vesle rommet ligger de vakreste klærne hennes. Hun er nesten svimmel av lykke, rommet vendes opp ned i en dans av spenning og glede.








Men, det er den hvite blusen hun velger. Den hvite blusen på den blå knaggen. Den vil hun møte ham i.






Båten legger til kai. Han går opp landgangen. Kofferter, reisevesker, travle mennesker. Møter og avskjed. Lyder fra ivrige forbipasserende. Men, alt dette føles som i en tåke, i en dis som holder på å letne. I det lette tåkesløret ser han henne. Hun står der i den hvite blusen. Han holder en bukett i den ene hånden.







Han slipper alt han har i hendene. Smilet hennes, latteren; trillende.. Armene hans rundt nakken hennes. Kysset..








De er hjemme. En lett bris møter dem i hagen. Søtlig duft fra blomstrende syriner. De sitter på den grønne benken, han rekker henne den lille buketten. Hun smiler til ham i den hvite blusen...




***



Slik endte den lille historien min som startet så trist i innlegget fra 10. februar. Jeg håper at du likte slutten. :) Den lyseblå knaggrekken har jeg nettopp malt. Den passet så fint til den lyseblå kommoden. Den lille buketten, plukket han til henne, den skal få henge på knaggrekken min som et lite minne.



Nyt søndagen!






61 kommentarer:

Malys krok sa...

Åja, dette var en fin slutt på historien! Så vakkert! Og så flotte bilder! Det var så fint skrevet at den nymalte knaggrekken du viser nesten kom i bakgrunnen! Flott ble den og godt passet den inn, både i rommet og i historien! så godt ar du kan beholde buketten...
-mamma-

Jannicke sa...

..en fin slutt :o) dette var jo som å lese en liten novelle :o)
Flotte bilder og nydelig innlegg!
Klem J.

Vintagepia sa...

Melankoli...næstn så eg kjæinne dæinn svale brisn fra have og sjølokta...mijnne meg om ei blomsteræng i Tromsø atmæ brua over tell Kvaløya da eg va 19 år...bodde hos tanta og onkeln min på Håpet...hadde sommarjobb...tok en sykkeltur alæina...va førrælska i han som e faren tell de to æilste...vemodi fordi han døde førr 2 år sia...vi blei skilt i 89 og eg har en snill samboar no...mæn mijnnan fra eg va 19 år og stormførrælska e dær...takk Hulda førr dæinn fine historia om dæinn blå stoln!!

Tino sa...

Så vakkert du skriver, du skulle vært forfatter!
Nydelige bilder til historien!
Ha en flott søndag!
Klem T

Old Brickhouse No. 39 sa...

Hello dear Blogger Friend :-)

I love that beautiful Story you wrote down, thank you for the wonderful words & pictures I really enjoyed reading!

Have a wonderful Sunday, too!

Lots of greetings & warm wishes from Germany!

Lony x

Refleksjon på livsvegen sa...

Vonar du snart gir ut bok!
Du er SÅ flink til å skrive :-)

flott søndag i Ingeborgstua til deg og dine♥

Undre sa...

Så flott at historien endte bra. Håper du skriver flere for dette kan du :)Flott tekst med flotte bilder. Ha en (sol)strålende søndag. Klem fra Camilla

andrella sa...

Dear Hulda,
i love the patina from the chair, it tells many storys!
hugs from andrella

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här har vi Norges nya författare, så bra du skriver. Du får fram känslor och omgivningar med sån innerlig inlevelse. Jag gissar att kvinnan i den vita blusen är du.
Mycket vackert.
Kramar
AnnaMaria

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Å, Hulda så koselig slutt:)
Godt at historien endte så fint.
Og så masse flott du har vist siden sist jeg var innom her:)
Ønsker deg en herlig søndag!

Gry sa...

Sukk... Så vakkert! Både i ord og bilder <3 Takk for at du delte denne historien med oss! Jeg elsker slik romantikk <3 Nyt dagen kjære deg ;) klem Gry

beate sa...

vakkert hulda!!

klem beate

Sommerhuset i bakken sa...

Nydelig!

Du er fantastisk med ord og fantastisk med bilder ;-)

Asbjørg sa...

Så koselig historie!Du KAN virkelig å skrive og bildene til er jo bare så skjønne!GOD SØNDAG!

Hilsen Bodil F.T. sa...

Fin novelle! Du må begynne på en ny, dette er spennende!! Og så nyter jeg interiørbildene dine samtidig som jeg leser novellen ;)

Snäckskalsdalen. sa...

Underbar berättelse!
Vi borde nog alla ha en blå stol!
vackra bilder därtill.
Agneta kram

Linda Himlingen sa...

Så fint at historien din endte godt, Hulda! ;)
Ja, jeg er forhandler av Falby! Kommer masse fint nå til våren! :D Kjempe hyggelig at du vil linke til meg!
Fortsatt god søndag!
Klem

Fossestua sa...

Veldig koselig slutt på historien :) Den første delen var så trist, så jeg er veldig glad for at det endte godt til slutt :)
Vakre bilder fra hjemmet ditt, og gratulere så mye med at noen av sommerbildene dine kommmer med i boken til Franciska! Kjempegøy!
Gleder meg masse til den boken kommer ut!
Klem fra Lise

Linda sa...

Nydelig slutt på historien,
du finner gode ord:)
Ha en strålende ny uke!

Riviera Brides sa...

Gorgeous. Love your pics + your blog. I'm a new follower, hope you're gonna follow back. All the best, talk soon
www.rivierabrides.com

trompetmor sa...

åh..sukk.. så godt dette endte bra!!! jeg elsker gamle romantiske historier og når jeg ser gamle, slitte, velbrukte ting kan jeg romantisere dem inn i små historier slik du nettopp har gjort. Jeg kunne sikkert gått rundt i en bruktlåve en hel dag og drømt meg helt bort.. Jeg er forsåvidt en STOR tilhenger av romantikken tror jeg, hehe.. Nydelige bilder i tillegg:)
Ha en fin dag videre og jeg kommer snart tilbake for å se på dine flotte bilder og små ord:)

Junk De Lux sa...

Vakkert...*sukk*

Kanskje du skulle skrive noe "Jane Austen" aktig?
Flink er du i alle fall og bildene dine taler for seg selv!!

Stooor klem!

Mitt hvite hus sa...

Så godt at han kom hjem til sin kjære...

Du skriver veldig bra... nydelige bilder =)))

ha en fin uke

Riviera Brides sa...

Thanks for the lovely comment. I'd totally love if you would follow me back. Huge hugs
www.rivierabrides.com

Turid sa...

Rørende og koselig historie.
Det er såååååå artig og se på bildan dine -føle litt "slektskap" til måten du viser ting frem på....vet ikke helt om æ fikk sagt det , sånn som æ mente det....men du skjønne sikkert!

Solstrålå sa...

Kjenner meg alltid så forfrisket av de fine rene bildene dine,og de fin ordene!!
Ønsker deg en fin søndagskveld.
Goe klem fra Sol

Mette, FjellroMantikk ♥ sa...

Hei Hulda ☺

Herleg historie!Og for ein fin slutt...♥ Ikkje noko er betre enn ein lykkeleg slutt:)

Du skriv veldig levande Hulda, so enkelt å leve seg inn i rollene.
Akkurat slik eg likar det!!!!
Og ikkje minst DEI skjønne bilda til... Skal tilbake å nyte dei no;) Vart so gripen av historia.

So kjekt at du vert å sjå i "Sanselig sommer" ☺ Gleder meg til boka kjem ut...

Takk for fine ord hos meg og for at du er med på min Give away♥

Ønsker deg ei fin, ny veke!
Klem Mette.

h.espe sa...

Åh, så herlig og lykkelig avslutning på historien din!! De skjønneste bilder du igjen har linket sammen med den gripende historien - lever meg helt inn i den :o)Du er virkelig bare såååå utrolig flink til å skrive, og jeg hører gjerne flere historier her på bloggen din!

Flott ny header har du fått deg også - så vårlig og fin!

En herlig helg nærmer seg slutten, og jeg er superglad for alt jeg har fått gjort. Har postet nytt innlegg med en ' sneak peek' nå nettopp!

Ha en fin kveld Hulda!

Klem fra Hildegunn

Anonym sa...

Du skulle jo begynt å skrevet bok, så flink som du er til å skrive:) Koselig lesning med nydelige bilder til, ser for meg det hele.
Ha en fin kveld.
Klæm

Tone Yvonne sa...

nydelig slutt på historien......

Og bildene som følger gir veldig stemning og bygger godt oppunder historens spenninger og oppbygning :O)

Stoffet du spurte om er fra Lappemakeriet, ikke helt sikker på produsenten, men det er ikke Tilda. Skal være enig i at det har et helt klart tildapreg :O)

Ha en fortsatt fin søndagskveld!!

klem fra Yvonne

Myrullpiken sa...

Nydelige bilder<3

lavendel mio sa...

Sukk for en herlig og god slutt Hulda, du er så flink å skrive, levde meg inn i historien jeg:)
Og så nydelige bilder og bukett. Nydelig header også har du fått.
Tusen takk for hilsen hos meg;)
Klem Hanne

Ceropegia sa...

Så herlig og innlevende du skriver! Du må virkelig vurdere en bok. Eller har du en på luringa kanskje...? Kjempefint :)

Alfa sa...

Tusen takk for hyggelig hilsen inne hos meg. Det varmer.
For noen vakre bilder du viser. Den nye headeren din var nydelig.
Ha en riktig god natt.
Klem Alfa

Kristina, nord i bygdo sa...

Hei Hulda :) Du skriver nydeleg vakkert og bildene dine gir ei fin og stemningsfull ramme til historien. Vil også takke så mykje for at du vil følge bloggen min og for dei fine kommentarane du har lagt igjen inne hos meg, det set eg enormt stor pris på. Men kan eg be deg om å gå inn på bloggen min og trykke følg knappen ein gong til? Det ser ut til å ha skjedd ein feil for du har ikkje komt med blandt mine følgarar, og det vil eg jo gjerne at du skal ;) På førehand takk. Kristina

Just a Little Vintage sa...

En herlig søt historie=)! Og så nydelige bilder!!!

Ha en herlig ny uke!
Klemmer!

Ester sa...

Vilken fin blogg och fint hem du har! :)

Vintagepia sa...

Takk,Hulda førr kommentarn din,dæ varme!! Dæm blæi ikkje hæilt pærfækt,mæn tell å være første gang eg prøve blæi dæ no ikkje så ailler værst...go blæi dæm og...de rosa toppan va arti å lage,syns og dæm blæi søt :o) Så no har eg fådd øvd meg litt tell eg skal i barndåpen tell bæstemorguille Benjamin i Enebakk...mæn da bli dæ lyseblåe æiller turkise toppa i frosting...dattra mi har bestillt cupcakes æiller muffins mæ pyint og mors bæste æiller kvæfjordkaka som dæinn og kailles...eg e ikkje nåkka konditør mæn syns dæ e utruli arti å eksperimentere og mijnstepia på 12 syns dæ e arti å bake og e bidd en kløpper på brownies så eg rægna mæ at tell konfirmasjon om to år bli dæ masse hæimlaga kake og cupcakes :o) Eg og ongan ræise nedover tell dattra mi på onsdag i næste uka og barndåpen bli på søndag dæinn 6 mars...gubben bli hæime ilag mæ bikkja og katta så slæpp vi å ha dæm på dyrpangsjonat...
Har vorre mæ biln på værkste no i morrest og fådd skifta bremesklossa og bremseskive så no fungere bremsn pærfækt og gla e eg førr dæ!! Ha ei fin uka,Hulda så "sees" vi:o)

Anonym sa...

Vakkert,jeg drømte meg helt bort.
Hørte til og med måkeskriket. Så romantisk du er Hulda. :)
Klems.

Rustikk Mat sa...

Ååå... så herlig :)
klem Linda :)

Hjemme hos meg sa...

Så koselig :) Og så fine bilder :)
Ha en finfin dag!

Klem Anette

sylvia sa...

hei kjære gode Hulda.
så nydelig denne historien sluttet,
likte den kjempegodt,
å bildene er jo så vakre,
syntes en kjenner gleden i kroppen.
takk for nydelig historie,
kanskje du har fler på lager..?
ønsker deg en fin mandag.
klem fra sylvia

Unknown sa...

Ett ord: H-E-R-L-I-G!!
Jeg var så redd for at han hadde druknet på havet...

Flotte bilder, nydelig header!
klem

Hos Jorunn sa...

Hei Hulda! Så poetisk og vakkert innlegg fra deg! Helt skjønne bilder og den nye headeren din er kjempelekker!! Ønsker deg en flott uke, klem fra Jorunn

Emidoras verden sa...

Nydelig avsluttning!
Nesten så jeg kjenner lukten av sjø og
blomster..
Du har mange talenter Hulda, og fortellerevnen er en av dem:)
Ha en fin kveld!
Klem Nina

Fågel Blå sa...

Gokväll Hulda!!
Vilken vacker historia, och så fina bilder!!!!
Rörd till tårar nästan!
LER!!!!
Ha en fin Kväll!
Klem Kathrine

Tove `blogg verden sa...

flink du er...jeg ser for meg en romanserie fra Ingeborgstua ; )!!
Klem Tove

Wenche sa...

Heisann Hulda.
Takk for koselig kommentar. Husker ikke helt hva knaggrekka koster. Men litt i overkant av 200,-. Skal sjekke en av de nærmeste dagene.
Ha en fortsatt fin uke:)

Bente sa...

Hei! Tusen takk for din hilsen i min blogg!

For en herlig historie! Og, nydelige bilder!

Klem fra Bente

Undre sa...

Alltid koselig å høre fra deg Hulda, du finner de rette ordene, treffer meg i hjertet ;) Veldig flott ny hedding på bloggen, passer deg! Klem fra Camilla

Mia, New Room Interior sa...

NYDELIG HULDA!! :-)

InstatreffNorge sa...

Så flott historie, rørende og nydelig:) Syns du burde gi ut en interiørbok med vakre tekster til:):)

Kjempefine bilder også:)

Ha en flott uke!

Klem Lise

Mette sa...

Det var romantisk Hulda!Syns jeg kjenner lukta av hav og sommer:-)Så fin den blåe kommoden var,og den blåe knaggen:-)Lyseblått er så fint:-)Det er så fint:-)

Janne sa...

Heisann
Så gøy å lese historien:-))En flott slutt!!
Fantastisk flotte bilder og fantastisk flott hjem du har!!!
Ha en fin uke.

Klem fra Janne

liven sa...

Åh....sukk......så romantisk...må nesten gråte jeg :o)
Nydelige bilder også!!
Gratulerer med at du skal bidra i Sanselig sommer....den boken står på ønskelisten!!

ide-puffen sa...

Så koselig slutt i bilder og ord. Poetisk vakkert. Du er så utrolig flink med farger og stemning. Enn sann fryd.
God tirsdag i stuen.
Klem
Randi

Puumuli sa...

En underbar berättelse och du hade fint bifogat alla bilder till den!

Ha en skön vecka!

Kram Sari från Puumuli

Manne's hverdag sa...

Ååååååååååå - så utrolig vakkert skrevet!!! Sitter her med gåsehud og klump i halsen.

Ellers vil jeg takke så mye for at du legger igjen så koselige kommentarer på bloggen min. Setter utrolig stor pris på det.

Ha en strålende dag, Hulda!!!

Hilsen
Marianne

Ruter & Hjerter sa...

Nydelig:) Likte god skapene med teppene oppå... så lunt og hjemmekoselig:)

Hulda sa...

Hjertelig takk til alle som har lest den lille historien min. :) Kanskje kommer det flere, etterhvert. :)

Hilde♥ sa...

Det var en utrolig fin slutt...
Ha en strålende dag:)