onsdag, september 6

Marihøna

Marihøna

Marihøna
kor de elska ho
ungan.
Leita under alle blad.
Fann den
fine, røde flua,
lot ho krype litt på handa
før de la ho ned i spanna.
Ble en liten koloni
ute i det fri!
Marihønejakt under
heggebladans prakt.
Ungan smilte lure smil,
ville ta med flua
fleire mil!
Rød og svart e marihøna
sommarns lille fargeklatt
- under junisola.

Julie hadde et flott innlegg om marihøna her om dagen. Hun hadde lyst til å lese marihønediktet mitt, som jeg skrev for et års tid side. Her er diktet! :) Ungene på skolen er veldig glad i marihøner, og liker å gå på "jakt" etter dem om våren. Det er jo også veldig søte fluer. :o)

Jeg husker at da jeg var lita var det enormt mye marihøner der vi bodde. De krøp oppover armene mine da jeg gikk opp en snarvei som vi har. Det var artig!


9 kommentarer:

JULIEK sa...

....men Hulda så fint et dikt. Kjempekoselig altså at du la det ut. Håper du har lest det for ungene på skolen. Du er virkelig kreativ på alle områder du : = )

Tone sa...

Kjempefint dikt, Hulda! Du kan det med å skrive :-)

Nina sa...

Flott dikt, Hulda! God natt:-)

Hulda sa...

julie: koselig at du likte det!

leah og nina: takk skal dere ha!

Anonym sa...

Koselig dikt, marihøner er skjønne, de hører liksom til alles barndom de. Den dag i dag tar jeg dem i hånden og setter dem forsiktig ut hvis jeg finner en inne. Så gjør de god nytte for seg i hagen som en flink lusespiser.

Anonym sa...

Flott dikt Hulda:) Du er så flink å ordlegge deg!

Hulda sa...

Tusen takk til alle sammen!

Anonym sa...

Hei, hei!
Tittet innom på den koselig sida di. Er her ofte og ser på nyhetene. og her får du og din kjære en liten hilsen fra oss tre på Tverlandet. Øsnker dere alle en flott søndag og litt bedre være enn troperegnet som faller over oss her i Bodø akkurat nå :o)
Hilsen Inger Mari

Hulda sa...

Hei Inger Mari! Koselig at du stakk innom og skrev en hilsen, da ser jeg jo at du har vært her! :)